IMAG1360Dijana Didak ima dugogodišnje iskustvo u sustavu zdravstva, od toga 15 godina u radu kao dentalni asistent gdje je posao učila uz liječnika od velikog znanja i iskustva. Svim srcem i neizmjernom energijom sudjeluje, kako u teorijskom prenošenju znanja tako i na praktičnim vježbama u školskoj ordinaciji Učilišta Ambitio. Svakom polazniku se posvećuje sa posebnom pažnjom i željom za prenošenjem svog stečenog znanja kako bi ga mogao što bolje iskoristiti na svojim sadašnjim i budućim poslovima dentalnog asistenta.

U Učilištu Ambitio, koje se specijaliziralo za obrazovanje dentalnih asistenata, nedavno je upisana VI. generacija programa usavršavanja za poslove dentalnog asistenta i II. generacija programa stjecanja srednje stručne spreme i prekvalifikacije za zanimanje dentalni asistent. Od samih početaka na oba programa u Učilištu Ambitio sa velikom ljubavi i zalaganjem na predavanjima sudjeluje osoba velikog iskustva u radu kao dentalni asistent i osoba koju su od milja sami polaznici prozvali „dobra vila“. O iskustvima sa novim generacijama dentalnih asistenata, o Učilištu Ambitio i profesionalnom putu razgovarali smo sa Dijanom Didak, bacc.med.tech.

1. Zanimanje dentalni asistent relativno je novo u RH. Iza vas je preko 15 godina rada u ordinaciji na poziciji dentalnog asistenta i ukupno 30 godina radnog staža u sustavu zdravstva. Kako biste ukratko opisali zanimanje dentalni asistent?

Dentalni asistent nije ono što nam možda na prvu riječ asistent sugerira, da je to neka pomagačka djelatnost unutar ordinacije. Ono je puno kompleksnije i odgovornije zanimanje u odnosu na doslovno dodavanje instrumenata ili asistiranje tijekom nekog zahvata.

Da biste nešto mogli provesti, da bi nešto mogli procijeniti, intervenirati morate imati široki spektar znanja koje uključuje ne samo znanja iz opće medicinskih predmeta, nego i znanja iz stručnih predmeta koji su vezani za dentalnu medicinu. Od morfologije zuba, poznavanja morfologije zuba, od poznavanja specijalističkih grana, specifičnosti pojedinih specijalističkih grana, materijala, instrumenata, zbrinjavanje pacijenata, hitnih stanja i svega ostalog. To je izuzetno ozbiljno i odgovorno zanimanje čime nam govori koliko je on važan segment u dentalnom timu.

2. Koliko je važna pozicija dentalnog asistenta, točnije koliko je ona važna za dentalni tim?

Ako imate znanje to znači da znate dobro, brzo djelovati, ako to znate znači da ono što radite radite prema pravilima struke, izbjegavaju se ozljede, pacijent je zadovoljan, tim kao takav funkcionira bolje, promovira se sama struka onako kako bi se trebala promovirati, a sve u svrhu što boljeg zbrinjavanja pacijenta.

Dentalni asistent je taj koji kontrolira, koordinira puno radnji koje omogućavaju nesmetan rad u ordinaciji. Od pripreme instrumenata, brige za sterilizaciju,sprečavanja širenja infekcije unutar ordinacije, od komunikacije s pacijentom, od koordinacije na relaciji pacijent-liječnik do usvajanja novih znanja,usavršavanja itd. Ukoliko imate jednog educiranog dentalnog asistenta unutar dentalnog tima svakako pridonosite kvaliteti rada ordinacije što rezultira zadovoljnim pacijentom i u konačnici dobrom promocijom ordinacije.

3. U Zakonu o dentalnoj medicini definirano je da dentalni tim čine doktor dentalne medicine i dentalni asistent. Pozdravljate li tu inicijativu?

Apsolutno podržavam inicijativu. Ono što je pri tome važno naglasiti da su medicinske sestre dale ogroman doprinos razvoju dentalne medicine na način da se ona danas nalazi na ovom nivou na kojem se nalazi. Dakle, dentalna medicina nije nešto što je van sustava medicine. Zub nije negdje izvan našeg tijela ili glava je sastavni dio našeg tijela. Sva znanja stečena i iz područja anatomije, fiziologije koje sestre stječu, sva znanja iz sterilizacije i iz postupaka antisepse i slično su s tog aspekta primijenjena u dentalnoj medicini.

Ono što je sigurno da se pokazala potreba da se to podigne na još viši nivo u smislu da se gleda na dentalnog asistenta kao na onoga koji direktno sudjeluje u radu sa doktorom dentalne medicine i da se educira iz različitih specijalističkih područja dentalne medicine kao što su parodontologija, ortodoncija, oralna kirurgija itd. I u tom segmentu je svakako trebalo proširiti znanja medicinskih sestara. Ono što postoji desetljećima, stoljećima u Europi sada je zaživjelo i kod nas. Dentalno asistiranje nije nešto što je izmišljeno jučer, to postoji već desetljećima.

U Americi je dentalno asistiranje zapravo nauka i prilagođavanje novim potrebama tržišta i prilagođavanje europskim standardima dovelo nas je do toga da se neke promjene u tom segmentu moraju dogoditi. One se i događaju i svakako bih htjela naglasiti da su i naši dentalni asistenti možda u povoljnijoj poziciji, ne mogu tvrditi u odnosu na možda neka druga okruženja, na način da ih educiraju medicinske sestre koje imaju takvu širinu znanja koja zadovoljavaju apsolutne potrebe u segmentu opće medicine i sa svojim iskustvom koje su stekle kroz rad u ordinacijama sigurno mogu usmjeriti program edukacije budućih dentalnih asistenata za rad u ordinaciji.

4. U Učilištu Ambitio koje se specijaliziralo za obrazovanje dentalnih asistenata ste od samih početaka, točnije od njegova osnutka. Držite predavanja na gotovo svim stručnim predmetima. Koliko ste zadovoljni načinom na koji polaznici shvaćaju svoje zanimanje, a složit ćete se vjerujem sa onom koliko voliš svoje zanimanje sa tolikom ljubavi ćeš obavljati željeni posao?

Ne da sam zadovoljna, nego sam prezadovoljna. To je druga razina motivacije ljudi koji dolaze i odlučuju se za takav program prekvalifikacije ili usavršavanja. To su ljudi sa određenim iskustvima i motivirani su drugačijim razlozima za promjenu svog zanimanja kroz prekvalifikaciju ili za usavršavanje unutar onoga što su do sada radili.

Njihova motivacija nije sigurno ista kao motivacija jednog srednjoškolca. Puno kompleksnije gledaju na to i puno ozbiljnije pristupaju samoj edukaciji. Moram priznati da sam izuzetno zadovoljna i ono što me posebno veseli je da se ta ljubav prema zanimanju dentalni asistent razvila do te mjere da su to danas ljudi koji se ne zadovoljavaju samo sad sa ovim stečenim nivoom znanja nego teže još više, jače i bolje.

5. Nedavno je upisana VI. generacija programa usavršavanja i II. generacija programa prekvalifikacije. Kako doživljavate generacije koje tek traže svoje „mjesto pod suncem“?

Klanjam im se „duboko“ iz razloga što znam koliko ti ljudi ulažu u sebe, u takvu jednu veliku promjenu koja je prvo iz financijske strane zahtjevna, zahtjevna je i sa strane odvajanja vremena i usklađivanja životnih obaveza i zahtjevna zbog same edukacije. I iz toga razloga maksimalno želim tim ljudima dati sve ono što zapravo znam što mogu, da bih nagradila tu njihovu odluku za promjenom.

Učiniti promjenu je velika stvar pogotovo kada si jedna formirana ličnost i kad shvaćaš potrebu da je promjena nužna motiviran si i sve usklađuješ i podređuješ tome. S te strane u tom segmentu sebe maksimalno dajem iz poštovanja prema tim ljudima i divljenja da su se odlučili na tako veliki korak. Posebice u ovim, neću reći teškim, ali turbulentnim vremenima gdje smo svi izloženim raznim pritiscima, a ponajviše onim egzistencijalne prirode. Tim više su oni požrtvovniji i spremniji.

Zanimljivo je također, što sam na neki način i sama iznenađena, da su postali s vremenom toliko zainteresirani da stalno traže više i više znanja. S te strane sam jako zadovoljna i to smatram svojim osobnim uspjehom da ono što sam željela postići i postižem, ljubav i želju za novim znanjima i stalnim usavršavanjem. Ono što su dosada usvojili je i iznad mojih očekivanja.

6. Od milja su vas polaznici u Učilištu Ambitio prozvali i „dobra vila“. Kako to komentirate?

Ja volim svoje zanimanje, želim tu ljubav probuditi kod njih i mislim da sam to i uspjela. Iz poštovanja prema tim ljudima prilagođavam pristup svakom pojedinom polazniku i mislim da su to oni prepoznali i to cijene. To je ono što mi se izuzetno sviđa u Učilištu Ambitio što je to jedan individualizirani moderan pristup u prezentiranju ovakvih sadržaja i pristupa polaznicima.

Zahvaljujem ovom prilikom Učilištu Ambitio jer su prepoznali moju kvalitetu i prvi mi pružili priliku da se u tome okušam. To je za mene bio veliki izazov i najveće zadovoljstvo mi je povratna informacija onih koji su prošli našu edukaciju da su se snašli i da napreduju i da ne zaboravljaju moje riječi :“…da ništa ne staje ovdje na ovoj razini, da moraju uvijek težiti novim znanjima i napredovanju u struci.“

7. Polaznice I. generacije programa stjecanja srednje stručne spreme i prekvalifikacije započele su nedavno sa praktičnom nastavom u ordinaciji dentalne medicine u sklopu Učilišta Ambitio. Sretne i zadovoljne, polaznice su dočekale ono zbog čega se školuju, rad u ordinaciji dentalne medicine. Upravo zahvaljujući vama i kolegici Ivanki Firić omogućeno je stjecanje praktičnih vještina u ordinaciji dentalne medicine u sklopu obrazovanja na Učilištu Ambitio. Kako ocjenjujete njihovu želju za novim znanjem i snalaženje po ordinaciji?

Uzbuđenje ulaskom u ordinaciju da konačno teoretsko znanje preoblikuju u praktično je teško opisati i tim više vas veseli kada vidite sa kolikim žarom pristupaju poslu, kolika je to želja za učenjem i želja za dokazivanjem sebe i pokazivanjem sebe. I to je dodatno motivirajuće sredstvo koje vas vodi dalje, vodi u svemu.

Kolegica Firić je velika pomoć u tome sa dugogodišnjim iskustvom, mi se zajedno nadopunjujemo i znamo gdje ih i kako trebamo usmjeriti. Pratimo njihovo napredovanje što se pokazalo do sada izuzetno pozitivnim sa pozitivnim feedbackom na način da nova znanja koja dolaze u teorijskom smislu se usvajaju brže i sa puno više žara.

8. Vaš put od dugogodišnjeg rada u ordinaciji do danas vodi vas do nečega što vjerojatno niste prije nekoliko godina ni mogli zamisliti. Da ćete svoj rad vezati isključivo za obrazovanje. Da li vam to u neku ruku „godi“ ili vam ipak nedostaje rad s pacijentima?

Prvo moram reći da sam radila u dentalnom timu sa vrhunskim liječnikom od kojeg sam zapravo dobila toliku količinu znanja i koji me toliko motivirao da stječem nova znanja. Imala sam sreću da sam radila u jednom pozitivnom okruženju. On je jedan od „krivaca“ zašto se to dogodilo i naravno moja želja da stalno nešto učim. Ja sam se odvažila otići u nešto novo u smislu velikog izazova za mene.

Ono što prepoznajem kao potrebu i trebam svakako naglasiti je da novim generacijama koji ulaze u to zanimanje trebaju sadržaji koji će im olakšati tu njihovu edukaciju. Takvog sadržaja nema, mi smo pioniri, mi stvaramo te neke nove sadržaje.

Postojeća literatura je stručna literatura koju koriste liječnici u svojem obrazovanju koja se zatim filtrira i usklađuje sa znanjima opće medicinskih predmeta, sa znanjima zdravstvene njege, sa sestrinskom strukom i implementira u ovaj dio. To je jedan ogroman posao koji je za mene i kolegicu Firić veliki izazov. I sigurna sam da iz toga nećemo izaći dok nešto ne ostavimo iza sebe u vidu nekakvog priručnika ili prvog izdanja što bi poslužilo u edukaciji mladim budućim asistentima.

9. Uzimajući u obzir vaše iskustvo i znanje na tom području možemo li se uskoro nadati i nekom izdanju s vašim potpisom?

Radi se na tome. Ja u svakom slučaju sa još nekoliko entuzijasta razgovaram u tom smislu. Mi radimo neke koncepte, jer je to ozbiljan i ogroman posao koji se ne radi od danas do sutra, nadam se da bi u nekom periodu od godinu, dvije imali prvo izdanje priručnika za dentalne asistente. Nadamo se i podršci sustava bez kojeg je to teško provesti i svakako se nadam zdravlju i sreći da će nešto ostati iza mene.